Over Math van Loo
Math van Loo is bijna 40 jaar werkzaam in het onderwijs, onder andere als docent Nederlands, schooldecaan, conrector, rector, interim-schoolleider, bestuurder, trainer, adviseur en procesbegeleider. Hij is als docent verbonden aan de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO/CNA). Math is gespecialiseerd in verbetering van (onderwijs-)resultaten en interim-management.
Momenteel doet hij onderzoek naar de ontwikkeling van de didactiek in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Daarbij maakt hij gebruik van de data uit de duizenden lesobservaties die in het DOT-project gedaan worden. Dit onderzoek voert hij uit in samenwerking met verschillende universiteiten onder de vlag van de Stichting OOK: Onderzoek naar Onderwijskwaliteit. Deze stichting is ontstaan als een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen vanuit Van Loo en Partners / e-Loo en op basis van crowd funding.
Zijn planmatige aanpak voor scholen met een ‘rode kaart van de inspectie’ is de afgelopen jaren succesvol gebleken. Inmiddels heeft Math met 8 scholen voor VO een volledig hersteltraject doorlopen, alle succesvol afgerond.
Ook zijn trainingen ‘projectmatig werken’, ‘de effectieve vakgroepleider’, ‘effectief differentiëren’ en ‘lastige (IPB-)gesprekken” zijn sinds enkele jaren succesvol gebleken.
Onderzoek naar de ontwikkeling van de didactiek in NL, B en UK.
In circa 200 scholen observeren schoolleiders, coaches en collega-docenten lessen m.b.v. de Digitale Observatie Tool. Eerste doel hiervan is de geobserveerde docenten goede feedback te geven, op basis van uitsluitend zelf waargenomen, concrete gedragingen van docenten en/of leerlingen. Maar de data die door de DOT gegenereerd worden, lenen zich ook uitstekend voor nadere, wetenschappelijke analyse.
Om dit onderzoek te kunnen faciliteren met waarboring van de onafhankelijkheid ervan, heeft Van Loo en Partners / e-Loo de stichting OOK opgericht en hoogleraren van verschillende universiteiten gevraagd deel te nemen in een academische onderzoeks- en adviesraad. Deze raad ziet toe op het onderzoek m.b.v. de DOT-data en op de validiteit van de DOT.
Math besteedt aandacht aan onder meer de formulering van de onderzoeksvragen en de toepassing in het onderwijsveld.